Práca predavačka / predavač (brigáda)

Tak ako každý z nás potrebuje nakupovať, potrebujú obchody ľudí, ktorí budú predávať. Ak si hľadáte prácu ako predavač alebo predavačka, táto stránka je určená práve vám. Okrem základných informácií o profesii, tu nájdete tipy, kde a ako si úspešne nájsť nové zamestnanie v obchode a ako zvýšiť svoje šance na prijatie. Nájdete tu aj ďalšie oblasti, v ktorých môžete nájsť uplatnenie.

Inzerát práca pre predavačky

Plat predavačky

Pracovníčka predajne dostáva plat najčastejšie v rozmedzí od 400 do 500 eur mesačne v hrubom. Ak je popritom aj vedúca predajne, plat môže byť vyšší. Mzda môže byť o niečo vyššia aj vďaka odmenám podľa dosiahnutej tržby. Zamestnávatelia ako benefit často poskytujú zamestnancom zľavy na nákup predávaného tovaru. Vďaka nim je možné, ak nie zarobiť, tak aspoň ušetriť. Výhodnejšie je to u tovarov bežnej spotreby, alebo u drahších výrobkov.

Brigáda v obchode je zvyčajne platená 2,5 až 3 eurami za hodinu.

Podmienky prijatia do zamestnania

Na kandidátky na obsadenie pozície predavačky obvykle nie sú kladené vysoké nároky na vzdelanie. Najčastejšie je požadované stredoškolské vzdelanie s maturitou niekde aj bez maturity.

Dôležitejšie sú vlastnosti, predovšetkým:

  • komunikatívnosť,
  • príjemné vystupovanie,
  • zodpovednosť,
  • aktívnosť,
  • spoľahlivosť,
  • svedomitosť a pod.

Obchody niekedy požadujú pridať k životopisu ako prílohu aj fotografiou. Dôležitá je preto aj upravenosť a vzhľad. Dajte si na výbere fotografie poriadne záležať. Vyberte kvalitnú fotografiu ktorá vás bude dobre reprezentovať.

Výhodou bývajú predchádzajúce skúsenosti v obchode (práca s elektronickou pokladňou, predajné zručnosti, skladové hospodárstvo, fakturácia, atď.).

Podľa druhu tovaru a typu predajne, môžu byť nie len od vedúcej/-ho predajne očakávané aj nasledovné:

  • vodičský preukaz B
  • práca s PC (Word, Excel, Internet)
  • vyššie vzdelanie
  • prax

Pracovná náplň

Vo všeobecnosti patrí do pracovnej náplne predavačov:

  • oslovovanie a obsluha zákazníkov,
  • predvádzanie tovaru a poradenstvo,
  • spracovávanie hotovostných a bezhotovostných platieb (práca s registračnou pokladňou a platobným terminálom),
  • vystavovanie dokladov o kúpe a v prípade potreby aj záručných listov,
  • dokladanie tovaru,
  • práca v sklade,
  • cenové označenie a označenie názvu tovaru,
  • inventarizácia.

Pracovník predajne môže byť zodpovedný aj za upratovanie vnútorných, prípadne aj vonkajších priestorov.

Konkrétne povinnosti predavača sa výrazne líšia podľa toho, v akom obchode pracuje. Zatiaľčo v špecializovanej predajni, zaberá väčšinu pracovného času zamestnanca komunikácia so zákazníkom a obsluha, v supermarkete alebo v hypermarkete sa so zákazníkom komunikuje minimálne a dôležitá je práca s tovarom. V pokladni pritom pracuje pokladník (napr. Kaufland), alebo je funkcia predavač, pokladník zlúčená (napr. Lidl).

Pracovná doba závisí od konkrétnej predajne, ale obvykle je buď:

  • jednozmenná, celodenná, alebo
  • dvojzmenná ranná a poobedňajšia.

Kde a ako hľadať zamestnanie

Predavačka patrí popri kuchároch a čašníkoch medzi tie profesie, u ktorých sa oplatí kombinovať online a offline hľadanie.

Hľadanie cez internet

Na internete je užitočné hľadať voľné pracovné miesta predovšetkým na pracovných, prípadne aj inzertných portáloch. Na platených pracovných portáloch inzerujú skôr väčšie firmy, ktoré majú na Slovensku viacero predajní. Menšie, lokálne obchody viac využívajú pracovné portály s bezplatnými službami, alebo uverejňujú svoje ponuky na inzertných portáloch.

Pri hľadaní pomocou kľúčových slov na portáloch nezabudnite, že zamestnávateľ môže pracovnú pozíciu inzerovať aj pod iným označením. V inzeráte môže napríklad použiť označenie Asistent/-ka predaja, Pokladník/-čka, či iné. Niektoré portály berú do úvahy ich príbuznosť, iné nie.

Brigády je možné na internete nájsť okrem portálov napríklad na stránkach pracovných agentúr, ktoré sa zabezpečovaním brigádnikov do obchodov zaoberajú (napr. Index Nosluš).

Na internete hľadajú obchody zamestnancov aj inými, viac či menej kreatívnymi spôsobmi. Predajne košického Auparku napríklad využívajú na oslovenie kandidátov facebookovú stránku nákupného centra.

Práca off line

Ako bolo spomenuté vyššie, pre predavačky sa oplatí hľadať prácu aj mimo internetu. Predovšetkým menšie obchody inzerujú voľné miesta vo svojich výkladoch. Oplatí sa aj opýtať známych, či o nejakej práci nevedia, alebo či nevideli inzerát na nejakom obchode.

Môžete sa zámerne prejsť po obchodnej ulici, alebo po nákupnom centre a sledovať výklady, alebo to môžete robiť popri bežnom nakupovaní. Ak máte záujem pracovať v konkrétnom obchode, môžete sa ísť priamo opýtať, či nehľadajú nových zamestnancov, prípadne im môžete rovno priniesť svoj životopis.

Veľké nákupné centrá (Aupark, Avion, Eurovea, Optima, Max, Centro, Mirage a pod.) sa nachádzajú predovšetkým krajských mestách: Bratislava, Banský Bystrica, Nitra, Prešov, Košice, Žilina, Trenčín, Trnava (niektoré aj dve a viac), budujú sa ale aj v ďalších (Piešťany, Poprad, Dunajská Streda atď.).

Okrem sledovania výkladov sa oplatí venovať pozornosť, a to či už na internete, alebo v iných médiách, aj informáciám o otváraní nových obchodov, resp. o výstavbe nových obchodných alebo nákupných centier. Snažte sa zistiť si, aké obchody sa v nich budú otvárať. Stáva sa napríklad bežným, že obchodné reťazce otvárajú menšie pobočky aj v centrách miest.

Firmy väčšinou robia nábor nových zamestnancov oveľa skôr, ako sa predajne otvoria. Ak by ste príliš dlho čakali, môžu byť už všetky miesta obsadené. Najčastejšie oslovujú kandidátov cez vlastné webové stránky, alebo pracovné portály, ale aj prostredníctvom plagátov, alebo inzercie v tlačových médiách, napr. regionálnych schránkových novinách.

Aktuálna ponuka práce - predavačka

Aktuálne ponuky práce pre predavačky nájdete napríklad na týchto slovenských pracovných portáloch:

Použiť môžete aj vyhľadávač pracovných ponúk Careerjet.sk.

Ďalšie možnosti hľadania nájdete v podrobnom zozname pracovných portálov.

Brigáda ako predavačka

Inzerát - Brigáda v hypermarketeNájsť brigády v menších alebo špecializovaných obchodoch je možné na pozíciu predavačka, alebo na rôzne pomocné práce. V supermarketoch a hypermarketoch najčastejšie do pokladne a tiež na pomocné práce. Tie zahŕňajú napríklad upratovanie, dokladanie tovaru a pod. Niekedy brigádni cez pracovné agentúry vykonávajú aj inventúru.

Brigády cez Index Nosluš nájdete na ich webovej stránke.

Ako zvýšiť šance na prijatie

Výhodou, ktorá vás môže vo výberovom konaní posunúť ďalej je vo veľkých mestách a turisticky zaujímavých lokalitách znalosť cudzieho jazyka, angličtiny, alebo nemčiny. V prihraničných mestách a obciach potom schopnosť komunikovať v jazyku obyvateľov susedného štátu. Napríklad znalosť maďarského jazyka pri uchádzaní sa o zamestnanie v obchode v oblasti južného Slovenska.

Prednosťou, ktorá môže zavážiť pri výbere je aj orientácia a prehľad v sortimente tovaru, ktorý obchod predáva. Vo väčšej miere sa to týka napríklad predajní s elektrotechnikou, stavebninami, športovým tovarom a pod. Predavačka odevov alebo obuvi to väčšinou riešiť nemusí. V každom prípade je výhodou ak to, čo predávate vás zaujíma. Dokážete tak kompetentnejšie pomôcť zákazníkovi a tým zvýšiť predaj a takisto budete so svojou prácou dlhodobo spokojnejší. V niektorých obchodoch je zvyšovanie odbornosti, prípadne aj predajných zručností súčasťou pracovných povinností.

Dôležité je vedieť pri osobnom pohovore prezentovať potrebné vlastnosti. Upravenosť a úsmev by mali byť samozrejmosťou.

Výhodou býva aj prax, ktorú je možné získať napríklad brigádami.

Ďalšie možnosti uplatnenia v obchode

S obchodnými zručnosťami je možné nájsť zamestnanie aj ako predajca, alebo obchodný zástupca. Platy na týchto pozíciách bývajú omnoho vyššie ako platy predavačiek. Často sú však závislé od objemu predaja, čo môže byť pre niekoho stresujúce.

Pri hľadaní práce sa nemusíte obmedzovať len na predaj tovaru. Predávať môžete aj služby (reklamu, dovolenky, letenky, finančné produkty a pod.). Robiť to môžete rôznymi kanálmi: osobne, cez telefón, alebo online.

Medzi oblasti úzko súvisiace s predajom patrí napríklad marketing a reklama. Aj tam si môžete, ak máte záujem a potrebné predpoklady hľadať zamestnanie.

Samostatnou kapitolou je multilevel marketing (MLM), alebo sieťový predaj. Teda budovanie siete predajcov a spotrebiteľov a distribúcia výrobkov v rámci tejto siete.

Ďalšie zdroje informácií: